In ruim 100 Haagse straten gaat de snelheid omlaag naar 30 km/u

2 December 2024, 19:57 uur
Den Haag & Regio
mainImage
ANP

Het Haagse college van burgemeester en wethouders wil de komende vijf jaar in 110 straten de snelheid omlaag brengen naar 30 km/u. "Hiermee zetten we een grote stap op weg naar een meer verkeersveilige stad", zegt wethouder Arjen Kapteijns van Mobiliteit. "Het college streeft naar nul verkeersslachtoffers in 2040."

In 2023 waren er in Den Haag dertien dodelijke verkeersongevallen, waarvan negen op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u. Ook het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers op dergelijke wegen blijft groeien. In 2022 steeg het aantal slachtoffers in het verkeer met 27 procent ten opzichte van 2021, en in 2023 zette deze trend door met een verdere stijging van bijna 6 procent. Hierdoor waren in 2023 ruim 2.500 verkeersslachtoffers op het Haagse wegennet.

Bij een botsing tussen auto's met een snelheid lager dan 30 km/u heeft een ongeval zelden een dodelijke afloop. Dit geldt ook bij een botsing tussen een auto en een kwetsbare, onbeschermde fietser of voetganger. Bij een botssnelheid van 30 km/u overleeft meer dan 95 procent van de voetgangers een botsing met een personenauto. Bij een snelheid van 50 km/u overleeft ongeveer 85 procent van de voetgangers een botsing met een personenauto.

"Kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, zijn sterk oververtegenwoordigd onder de verkeersslachtoffers", zegt wethouder Arjen Kapteijns. "We pakken daarom onveilige kruispunten en wegen aan en verlagen waar mogelijk de maximumsnelheid naar 30 km/u." De gemeente heeft een kaart en twee lijsten gepubliceerd met daarop de 110 straten waar de maximaal toegestane snelheid de komende vijf jaar omlaag gaat.

Geloofwaardige inrichting

Veel van de straten worden heringericht zodat automobilisten worden aangezet zich aan de snelheid te houden. "Dit noemen we een geloofwaardige inrichting van de weg", aldus Kapteijns. Om geld te besparen wordt zoveel mogelijk werk met werk gecombineerd. "Bij werkzaamheden aan bijvoorbeeld riool, kabels en leidingen of groen nemen we ook nadrukkelijk de weginrichting mee. Zo gaan we efficiënt om met geld en menskracht, beperken we de overlast zo veel mogelijk en maken we de stad een stuk verkeersveiliger."